Cikkek

Immunrendszer erősítése jógával és azon túl

A légzés a legfőbb energiaforrásunk, mégis tüdőkapacitásunkat általában csak 30%-ban használjuk. A légzőgyakorlatok olyan módszerek, melyekkel elérhető a légzés tudatosságának fokozása, a helyes légzés kialakítása, és melyekkel felébreszthető, aktiválható, tudatosan irányítható és szabályozható az életenergia. A légzőgyakorlatok gyógyhatásukról is ismertek, rendszeres és elmélyült gyakorlásuk számos betegséget szűntet meg.

Segítek, hogy kicsit megérts miként is hat a jóga az immunrendszered működésére, és miért betegszenek meg ritkábban a jógagyakorlók.
Annyit előre elárulhatok: több síkon hat, mint mindig.

Immunrendszered egyik legfontosabb része nyirokrendszer, amely testet teljesen behálózó erek, a nyirokerek, hálózata, mely a vérerekkel párhuzamosan fut.
A nyirokrendszernek 2 fő feladatot kell ellátnia: egyrészt vissza kell juttatnia a véráramba a szövetekben felhalmozódott folyadékot, másrészt a kórokozók elpusztítása révén meg kell védenie a szervezetet a betegségektől.

A vérkeringési rendszerrel ellentétben viszont a nyirokerek “vakon” végződnek és a nyirokrendszernek nincs “pumpája” amely áramlásban tudná tartani a folyadékot. Az átszűrődött folyadék kb. 1/6-a azonban nem kerül vissza a véráramba, hanem szövet közti folyadék formájában a szövetek belsejében marad.

Na, ez a nyirok.

De hogy halad a nyirok a nyirokereken keresztül, ha egyszer nincs, ami “hajtja”???

Itt léphet a jóga a képbe! A nyirok haladását a rendszerben a vázizmok összehúzódása, vagyis az izompumpa, biztosítja! Tehát ha használod a izmaid, áramlik a nyirok – ha meg nem, hát akkor bizony pang (sok ülés után “felvizesedett” láb pl.) A méreganyagok eltávolításában pedig a légzés egyértelműen fontos szerepet játszik!

Az ászanák gyakorlása az előzőeken túl még így támogatja az immunrendszer működését:

  • a nyirokáramlást a merev, kötött izmok, sérült szövetek hátráltatják. A jógában az izmok nyújtásának és a fontos szerepe van, az izmok fellazulnak, a folyadék könnyebben át tud haladni a rostok között
  • az ízületeket is átmozgatja, mobilizálja, ami azért említésre méltó, mert az ízületek körül nagyon sok nyirokcsomó található, amely feladata a nyirokfolyadék tisztítása
  • az Erőközpont ( erőközpont csakra, napfonat csakra területe), vagyis a törzsed közepén, különösen a köldököd körül elhelyezkedő izmok aktív használata serkenti a nyirokműködést
  • végül, mivel nagyon sok jógagyakorlatot fekvésben végzünk, VAGY FORDÍTOTT TESTHELYZETBEN, a nyirok könnyebben áramlik vissza (ugye, a kulcscsontodig kell feljutnia a csecsemőmirigy közelébe), mert nem kell még a gravitációval is “megküzdenie”!

Az immunrendszer sejtekből, szervekből, szövetekből álló bonyolult rendszer, mely segít szervezetünknek a méregtelenítésben és védekező funkciót is ellát.
Milyenségét ezen túl vérkeringésünk, és hormonjaink állapota is befolyásolja.

A jóga azért képes hatékonyan és stabilan karbantartani az immunrendszert, mert a gyakorlatok hatásmechanizmusa pont ezt az összetett működést aktiválja, egyszerre hatva szerveinkre, nyirokkeringésünkre, hormonjainkra és sejtjeinek egészségére.

Általában nagyon jó immunerősítő, ha dinamikus módon gyakoroljuk a jógát. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy-egy gyakorlatot nem tartunk ki tovább 20 mp-nél, vagy három-öt légzésénél.

Pránayama, légzőgyakorlatok az immunrendszer szolgálatában

  • A légzés kiemelten fontos szerepet tölt be mentális állapotaink kialakulásában. Miközben lelki, szellemi és fizikai működéseink közvetlenül és azonnal hatással vannak légzésünk változásaira, a légzés is bele tud szólni a lelki, szellemi és fizikai működések alakulásába. Ez egy oda-vissza ható folyamat, egy folytonos vegetatív önszabályozás.
  • Tibeti jóga előadáson is, és a Dalai láma orvosainak Budapesten tartott előadásában is (dr. Dorjee, Dr.Tenzin) hatalmas szerepet kapott a légzés, mint a gyógyítás egyik eszköze. Ők azt mondták, h naponta 36600 szor lélegzünk, ebből maximum 600 lélegzetvétel minőségi…Elgondolkodtató.

Immunerősítés egy egyszerű kéztartással (mudrával): Jobb kézen a hüvelyk és gyűrűsujjbegyet érintsük egymáshoz, és tegyük a mutatóujjat a hüvelykujjra (a köröm alá), napi 6×3 percig, de ne egymás után!

Amit a jógagyakorláson kívül tehetsz:

Immunrendszert erősítő, ismertebb gyógynövényeink, növényeink, táplálékaink

  • Echinacea
  • Macskakarom
  • Ginzeng
  • Gyömbér
  • Csillagánizs
  • Csüdfű
  • Acerola
  • Csipkebogyó
  • Cékla
  • Mandula
  • Grépfruit ( grapefruitmag csepp is)
  • Fokhagyma, vöröshagyma
  • Goji berry
  • Acai bogyó
  • Homoktövis
  • Gyógygombák (Shitake gomba, ganoderma)
  • Propolisz, méz
  • Olajfalevél
  • Torma
  • Fürtös menta
  • Citromfű
  • Kakukkfű
  • Fokhagyma
  • Káposzta
  • Algák (Chlorella, spirulina)
  • Kurkuma
  • lapacho ( kérge)

Immunerősítő jóga tequila
Egy teáskanál cayenne borsot feltöltünk egy fél citrom kifacsart levével, hozzáadunk még egy fél deci langyos vizet, összekeverjük és húzóra felhajtjuk.

Vitamin bevitel: Érdemes szednünk valamilyen jó minőségű vitamin- és ásványi anyag komplexet. Vagy napi ötszöri

zöldség,-gyümölcsfogysztást preferálni.

Testmozgás, tisztálkodás: Mozogjunk minél többet friss levegőn, legalább heti egyszer menjünk el szaunázni, vagy gőzfürdőbe, de a váltott hideg-meleg vizes zuhanyzás is jó immunerősítő.

Alvás: Ahhoz, hogy a test és az agy, na meg a lélek energiával töltődjön fel, legalább hét-nyolc óra alvásra van szükség.

Gondolkodás: Az optimista, pozitív gondolkodás is erősíti az immunrendszert.

Meditáció, relaxáció: Stresszoldás szempontjából, méregtelenítés miatt.

Méregtelenítés

Az anyag összeállításához felhasznált források: www.bhf.hu,   www.jogapont.hu, www.purnam.hu


Szólj hozzá