Cikkek

Valóban egészségesebb a sportoló gyerek?

sportolo gyerek

Tény, hogy minden gyermek lételeme a mozgás. Az Egészségügyi Világszervezet javaslata szerint „minden 5-17 év közötti gyermeknek és serdülőnek naponta legalább 60 perc, a mérsékelttől az erőteljesig terjedő nehézségű, főként aerob testmozgásban kellene részt venniük. A testedzés hozzájárul a kondicionális és koordinációs képességek, és az ízületi mozgékonyság fejlődéséhez, erősíti az izmokat és csontokat, valamint pozitív hatással lehet a vérnyomásra. A fizikailag aktív életmód segíthet abban is, hogy jobban érezze magát.” (WHO (2011). Global Recommendations on Physical Activity for Health – 5-17 years old.)

Tehát egy sportoló gyerek valóban teljesebb, vidámabb lehet, mint nem sportoló társai?

Hazánkban ma minden hatodik gyermek súlyproblémákkal küzd, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a szülők nem képesek megmutatni nekik azt az irányvonalat, melyet követniük kellene. A már gyerekként megjelenő elhízás nem csupán az életminőséget befolyásolja hátrányosan, hanem jelentősen hozzájárulhat a cukorbetegség kialakulásához is. Pedig pont a gyerekkor az, amelyben a mozgásnak kiemelten fontos szerepe van és aktív, egészséges életmóddal nagyon könnyen megalapozható a későbbi erőnlét és a sport iránti szeretet. A mozgáshiány, a helytelen táplálkozás és e kettő eredményeként megjelenő elhízás szinte már világjárványnak tekinthető, ráadásul olyan súlyos betegségek előfutára, mint például a szív-és érrendszeri megbetegedések, az emésztési problémák vagy a diabétesz. Jó ha tudjuk, hogy rendszeres testmozgással a cukorbetegség kialakulásának veszélye akár 30-40 százalékkal is csökkenthető.

Az iskolai keretek között bevezetett heti 5 testnevelés óra igen dicséretes kezdeményezés, azonban nagyon könnyen megkerülhető. Tapasztalataim szerint minden negyedik gyerek felmentést kér valamilyen indokkal az órák látogatása alól, ám az iskolának nincs joga ellenőrizni a felmentés okának valódiságát.

Kutatások és mérések bizonyítják, hogy a minden nap sportoló gyerekek nem csak a mozgás terén sikeresebbek, hanem iskolai teljesítményük is jelentősen javul, nem mellékesen kevesebb a magatartásbeli probléma is velük.

A naponta végzett testedzéssel már igen rövid távon jelentős eredményeket lehet elérni: javul a gyerek közérzete, erőnléte, növekszik kooperatív- és koncentráló-képessége, nyitottabbá válik az egészséges táplálkozás iránt, könnyebben és gyorsabban gyógyulnak ki a vírusfertőzésekből, jelentősen csökken a súlyos betegségek kialakulásának veszélye.

Véleményem szerint már óvodában el kell kezdeni és meg kell szerettetni gyerekeinkkel a sportot. Minden gyerek rendszeresen, lehetőleg minden nap végezzen testmozgást, elsősorban olyat, ami jól esik, tetszik neki, hiszen mi mindannyian, de elsősorban ők nyernek azzal, ha a számítógép előtt ücsörgés vagy a plázázás helyett a sportot választják.

Csatlakozzatok edzéseinkhez, nálunk öröm a mozgás a gyerek számára 🙂

Tudj meg többet Rólunk!


Szólj hozzá